Mengapa Etika Profesional Diperlukan

Isi kandungan:

Mengapa Etika Profesional Diperlukan
Mengapa Etika Profesional Diperlukan

Video: Mengapa Etika Profesional Diperlukan

Video: Mengapa Etika Profesional Diperlukan
Video: Kenapa ETIKA PROFESI Diperlukan (Pendahuluan Kuliah ETIKA PROFESI) 2023, Oktober
Anonim

Etika profesional adalah istilah yang digunakan untuk menunjukkan sistem norma moral dalam bidang profesional tertentu. Ini juga merangkumi penyelidikan etika dalam pelbagai bidang pekerjaan.

Mengapa etika profesional diperlukan
Mengapa etika profesional diperlukan

Arahan

Langkah 1

Etika profesional adalah sistem norma moral, prinsip dan peraturan perilaku seorang pakar, yang mengambil kira keunikan profesionnya dan situasi tertentu. Ini harus menjadi bahagian wajib dalam latihan mana-mana pakar.

Langkah 2

Kandungan konsep ini terdiri daripada umum dan khusus. Prinsip umum etika profesional berdasarkan norma moral manusia sejagat mengandaikan:

- bentuk tanggungjawab khas, ditentukan oleh subjek dan jenis aktiviti;

- perpaduan profesional, yang kadang-kadang merosot menjadi korporatisme;

- kekhususannya dalam memahami tugas dan kehormatan.

Langkah 3

Prinsip etika profesional tertentu adalah akibat daripada kandungan, spesifik dan keadaan tertentu dari profesion tertentu. Mereka dinyatakan dalam kod etika, yang merupakan syarat untuk pakar.

Langkah 4

Etika profesional biasanya menyangkut jenis aktiviti di mana terdapat pergantungan orang terhadap tindakan seorang profesional, iaitu akibatnya boleh memberi kesan yang besar terhadap kehidupan dan nasib seseorang atau seluruh umat manusia. Atas dasar ini, jenis etika profesional tradisional dibezakan, contohnya, perubatan, undang-undang, pedagogi, kewartawanan, etika saintis, dll.

Langkah 5

Terdapat peningkatan syarat moral untuk jenis profesi tertentu dalam masyarakat. Dalam beberapa bidang aktiviti, proses kerja itu sendiri didasarkan pada koordinasi tindakan peserta yang tinggi, yang memperburuk perlunya tingkah laku sosial. Perhatian khusus diberikan kepada kualiti moral para pakar, yang profesinya dikaitkan dengan hak untuk membuang kehidupan orang, nilai material yang hebat.

Langkah 6

Piawaian moral profesional adalah prinsip panduan, contoh, peraturan pengaturan diri dalaman individu berdasarkan cita-cita humanistik. Pengalaman sehari-hari, keperluan untuk mengatur hubungan orang-orang dari profesion tertentu menyebabkan mewujudkan dan pembentukan syarat-syarat tertentu etika profesional. Pendapat masyarakat memainkan peranan penting dalam pembentukan dan pengukuhan norma-normanya.

Langkah 7

Etika profesional dikembangkan berdasarkan norma tingkah laku umum wakil-wakil kumpulan profesional tertentu. Generalisasi ini selanjutnya ditunjukkan dalam tatakelakuan tertulis dan tidak bertulis untuk profesi yang berbeza, yang memastikan interaksi pakar yang paling berkesan dengan pelbagai orang yang terlibat dalam bidang kerjanya.

Disyorkan: