Cara Berurusan Dengan Penghutang

Isi kandungan:

Cara Berurusan Dengan Penghutang
Cara Berurusan Dengan Penghutang

Video: Cara Berurusan Dengan Penghutang

Video: Cara Berurusan Dengan Penghutang
Video: Hutang piutang bisa dilaporkan penipuan ? 2023, Jun
Anonim

Ada orang yang berusaha untuk tidak menolak bantuan kepada sesiapa yang memintanya. Bagi mereka, lambat laun, isu pemulihan hutang menjadi sangat akut. Sebenarnya, hanya sedikit orang, yang membantu rakan seperjuangan, melihat kemungkinan masalah di masa depan dan bersedia kehilangan dana yang dipindahkan. Urus niaga sedemikian jarang dilakukan dengan orang yang tidak dikenali. Selalunya, penghutang adalah saudara, jiran atau rakan sekerja.

Cara berurusan dengan penghutang
Cara berurusan dengan penghutang

Arahan

Langkah 1

Pertama, bersabar dan tentukan sendiri apa yang anda mahukan. Dapatkan wang kembali dan jaga hubungan, dapatkan wang dan tamatkan hubungan, atau kehilangan keduanya. Oleh kerana ini, sebenarnya, semua pilihan untuk pengembangan acara, pilihlah yang paling sesuai dengan anda. Walaupun pilihan yang ideal nampaknya mustahil, anda tidak boleh melepaskannya. Bumi itu bulat, seperti yang mereka katakan, dan siapa tahu, mungkin suatu hari nanti anda akan memerlukan pertolongan dalam situasi yang sukar. Oleh itu, setelah bersiap menghadapi kesukaran dan bahkan menyedari kemungkinan kehilangan wang, teruskan aktiviti yang akan membantu anda menjimatkan wang dan hubungan.

Langkah 2

Oleh itu, setelah mengikuti komunikasi yang membina dan mengatasi keinginan untuk menyatakan kemarahan anda kepada penghutang, teruskan mengumpulkan maklumat yang diperlukan. Cari semua kemungkinan maklumat hubungan (nombor telefon bimbit dan rumah, e-mel) dan alamat rumah sebenar lawan anda. Berdasarkan maklumat yang diterima, pilih kaedah komunikasi. Sekarang jemput penghutang anda ke perjumpaan peribadi. Yang dikatakan, tidak perlu membicarakan hutang. Matlamat anda sekarang adalah untuk mengekalkan hubungan yang baik dan mengetahui sebab kelewatan penyelesaian. Percayalah, strategi seperti itu lebih produktif daripada pencerobohan aktif, yang hanya akan menimbulkan penolakan tajam atau permainan bersembunyi dengan penghutang.

Langkah 3

Setelah berjumpa, tanyakan mengenai masalah yang dihadapi oleh rakan anda. Ada kemungkinan bahawa dia sudah memiliki kesempatan untuk membayar hutang anda, atau bersama-sama anda dapat menyetujui penstrukturan hutang. Iaitu, mengenai pengembalian dengan syarat yang berbeza atau pada masa yang berlainan, di bahagian. Anda masih perlu menunggu, bukan? Oleh itu, lebih baik menyetujui rancangan ansuran daripada mengucapkan selamat tinggal kepada jumlah yang dipindahkan.

Langkah 4

Sekiranya rundingan tidak berjaya, kemustahilan mengadakan pertemuan seperti itu atau menerima penolakan untuk mengembalikan dana anda, lanjutkan ke langkah berikutnya. Tulis surat peringatan hutang yang akan dihantar kepada penerima dengan tanda terima. Di dalamnya, terangkan syarat pinjaman, nyatakan jangka masa pengiraan yang diharapkan dan maklumkan mengenai niat anda untuk pergi ke mahkamah. Ada kemungkinan janji seperti itu dapat mempercepat penyelesaian masalah, hanya sedikit orang yang ingin berpisah dengan harta mereka dengan keputusan mahkamah. Surat anda mesti ditulis dalam bentuk yang betul dan hanya mengandungi maklumat yang diperlukan, tanpa ancaman dan penghinaan. Oleh kerana akan bermanfaat bagi Anda untuk menyampaikan proses mempertimbangkan tuntutan sebagai bukti percubaan anda untuk menyelesaikan perselisihan secara damai.

Langkah 5

Cara undang-undang terakhir untuk membayar hutang adalah dengan mengemukakan penyataan tuntutan di mahkamah. Oleh itu, jika semua kemungkinan lain telah habis dan hasil usaha anda adalah sifar, pergi dengan tuntutan ke jabatan kehakiman terdekat, jangan lupa untuk melampirkan semua bukti yang anda miliki mengenai fakta transaksi pinjaman (IOU, keterangan saksi, surat pemberitahuan, dll.).

Popular oleh topik