Apakah Perbezaan Antara Kerja Sambilan Dan Shift

Isi kandungan:

Apakah Perbezaan Antara Kerja Sambilan Dan Shift
Apakah Perbezaan Antara Kerja Sambilan Dan Shift

Video: Apakah Perbezaan Antara Kerja Sambilan Dan Shift

Video: Apakah Perbezaan Antara Kerja Sambilan Dan Shift
Video: Pengertian Shift Kerja Karyawan Menurut Undang-Undang 2023, Jun
Anonim

Mengetahui hak anda akan membantu berkomunikasi dengan majikan, yang kadang-kadang mahu menjimatkan wang untuk pekerja biasa dan mengisi perjanjian kerjasama untuk kepentingannya sendiri. Penting untuk mengetahui bagaimana jadual pergeseran berbeza dengan pekerjaan sambilan.

Kerja pejabat
Kerja pejabat

Pekerjaan sambilan

Kerja sambilan adalah melakukan kerja yang tidak memerlukan seseorang untuk menggunakan sepanjang hari bekerja mereka. Contoh pekerjaan seperti itu ialah pekerja yang berkemahiran tinggi melakukan pekerjaan yang lebih sederhana yang tidak memerlukan pendidikan khas.

Sub-item pekerjaan sambilan adalah: pengangguran tersembunyi dan pekerjaan sambilan yang tidak disengajakan.

Sekiranya pengangguran tersembunyi, prinsip kerja bermusim atau pekerjaan sementara diterapkan. Dalam kes ini, walaupun orang itu bekerja, dia tidak mendapat faedah yang ditentukan oleh undang-undang negeri, dan tidak berharap dapat terus bekerja.

Pekerjaan sambilan yang tidak disengajakan bermaksud bekerja secara tetap, tetapi tanpa kemampuan untuk bekerja sepenuhnya pada hari bekerja. Keadaan ini timbul kerana kekurangan pekerjaan, jika boleh, mempermudah pekerjaan dan menggaji orang lain untuk sebahagian masa kerja.

Kerja syif

Jadual shift adalah jadual kerja lengkap, di mana waktu kerja mungkin berbeza pada hari bekerja yang berbeza. Biasanya kerja shift digunakan di kilang dan perniagaan yang tidak dapat menghentikan aliran kerja. Contohnya ialah kerja: di hospital, di landasan kereta api.

Izin bagi perusahaan untuk menggunakan jadwal pergeseran dijelaskan dalam perundangan dengan klausa khusus dan memiliki sejumlah batasan dibandingkan dengan hari kerja biasa. Jadual peralihan memperuntukkan batasan jumlah jam kerja seminggu, tidak boleh lebih dari 40. Bekerja dua shift berturut-turut dilarang sama sekali.

Secara umum, jadual seperti itu tidak berbeza dengan kerja biasa. Pekerja itu berhak atas faedah yang ditentukan oleh undang-undang, dan juga menerima elaun ketika bekerja pada shift malam. Selalunya, pekerja bertindih antara waktu masing-masing, iaitu, mereka bekerja sebelum pergantian meninggalkannya. Syarat perundangan utama yang berkaitan dengan jadual shift adalah mengambil jeda maksimum antara shift kerja, memperuntukkan satu hari cuti setiap 5-7 hari, dan juga membiasakan pekerja dengan jadual shift sebulan sebelum jadual tersebut dilaksanakan.

Perundangan tidak mengatur jangka waktu pergeseran, masalah ini diputuskan oleh majikan, batasan tersebut hanya dikenakan pada kategori orang kurang upaya. Perlu diingat bahawa bekerja hanya pada waktu malam, sebagai contoh, sebagai penjaga, tidak boleh diganti. Melakukan kerja seperti ini membahagikan hari bekerja kepada beberapa bahagian.

Popular oleh topik