Mengapa Kitar Semula Berbahaya

Mengapa Kitar Semula Berbahaya
Mengapa Kitar Semula Berbahaya

Video: Mengapa Kitar Semula Berbahaya

Video: Mengapa Kitar Semula Berbahaya
Video: Arsy Widianto, Tiara Andini - Bahaya (Official Music Video) 2023, Oktober
Anonim

Bagaimana untuk mengelakkan perangkap kerja berlebihan kronik di bawah pengaruh keadaan. Mengapa buruk untuk kerjaya dan kesihatan anda dan bagaimana menanganinya.

Mengapa kitar semula berbahaya
Mengapa kitar semula berbahaya

Berfungsi lebih dari masa. Nampaknya dengan "sedikit" tinggal di tempat kerja, kita akan melakukan lebih banyak lagi. Ini boleh menyebabkan beban berlebihan kronik, dan semakin lama ia bertahan, semakin sukar untuk ditangani.

Bagaimana anda boleh mula mengitar semula dengan kerap? Terdapat banyak pilihan. Contohnya, anda mendapat pekerjaan baru dan anda memerlukan sedikit masa untuk membiasakan diri dan memasuki rentak kerja. Atau projek semasa perlu disiapkan tepat pada waktunya dan nampaknya anda tidak dapat melakukannya tanpa tambahan waktu bekerja. Atau mungkin anda dinaikkan pangkat atau dipindahkan ke jawatan lain, dan anda perlu mencari masa untuk tanggungjawab baru. Walaupun anda mungkin menyukai pekerjaan anda dan senang bekerja lebih lama.

Tidak kira bagaimana ia berlaku, pemprosesan jangka panjang tidak begitu produktif dan bahkan berbahaya. Untuk beberapa hari pertama, badan dan jiwa akan menggunakan sedikit keselamatan dan anda akan melakukan sedikit lagi. Tetapi tidak lama lagi kecekapan anda akan menurun kerana kurang rehat, dan anda akan dapat melakukan lebih sedikit setiap hari daripada pada hari bekerja yang normal. Tetapi agak sukar untuk memerhatikannya sendiri. Anda mungkin mula berfikir bahawa anda adalah "Stakhanovite" dan bekerja dengan bersungguh-sungguh. Tetapi pada akhirnya, kecekapan rendah hanya akan memperburuk keadaan dan akan ada lebih banyak alasan untuk tidak lewat bekerja Para atasan biasanya bereaksi secara normal terhadap kerja yang terlalu banyak, dan anda tidak boleh dijangka dihantar pulang untuk berehat. Sudah tentu, kerja berlebihan akan mempengaruhi semua bidang kehidupan anda. Suasana dan semangat akan berkurang. Konflik dengan rakan sekerja dan pegawai atasan mungkin timbul.

Untuk mengelakkan perangkap ini, anda perlu memantau keberkesanan anda dengan teliti. Lebih tenang anda pergi, semakin jauh anda akan dapat. Fahami bahawa kerja bukan lari cepat, tetapi maraton. Dan jika anda menggunakan semua kekuatan anda dalam beberapa minggu, maka dalam beberapa bulan ke depan sebelum bercuti, anda dapat mengurangkan keberkesanan anda. Tinggalkan kerja pada masa yang sama. Ini akan membantu anda menjadi benar-benar cekap pada siang hari dan menyelesaikan lebih banyak perkara dalam masa yang diperuntukkan. Nikmati kerja anda, dan ketahui bila hendak berhenti. Pertimbangkan tugas yang diselesaikan dan masa yang dihabiskan. Mula menerapkan teknik pengurusan masa. Terangkan kepada rakan sekerja dan atasan anda mengapa anda tidak mahu terlalu banyak bekerja.

Pada masa yang sama, anda perlu memahami bahawa tidak ada peraturan tanpa pengecualian. Dan jika sesuatu yang sangat mendesak berlaku, anda akan mempunyai kekuatan untuk bekerja keras sekali dalam setahun (atau semasa projek), dengan faedah yang nyata.

Disyorkan: